Gränsöverskridande GULDFISKE?

Hade tänkt skriva något om att gå sin egen vilja till mötes – ta saker i egen takt. Nedskuren som den här är med ca 30% jämfört med för 30 år sedan. Eftertanke. Måste ha gått fram som en storm ibland i det tidigare… även om näppeligen som en spännande Orkan eller Tyfon. (Order, order. Skärp dig quinna!)

Nåväl jag gick ändå min vilja till mötes eftersom jag fann upprörande meddelande på mailen som gav mig viktigare saker att tänka på.

Ett talade om att Färsk fisk från ockuperade Västsahara mals ner färsk, pressas till Fiskolja och skeppas till Norge – sedan säljs därifrån som Omega-3-kapslar på Hälsokostbutiker i Sverige – och detta samtidigt som SIDA skickar burkar med Makrill från Thailand som bistånd till den fördrivna lokalbefolkningen i Sahara som saknar mat för dagen. (Se Uppdrag granskning på TV nu denna vecka!)

Dessutom fann jag också en annan notis på svt som talade om att pga att svenska politiker försöker minska fisket i egna vatten så åker fiskarna till ockuperat område på Afrikas kust. Där drar de upp tonvis med fisk varje dag (avsedd för oss?) och detta samtidigt som de Västsahariska flyktingarna där svälter samtidigt som andra barn dör av svält varje minut runt om på jorden varje dag!

Hur insnöade får vi egentligen vara? Hur illa får befolkningar göra varandra och vårt klot utan att drabbas av stor vrede  från ”högre ort” egentligen? Kanske dags för närstudier av nyöversättningar av Bibeln.

”Guldfiske?”

Foto: Scanpix

Noterar att jag slirar… U! Kanske dags för min nya Blogg?

~ av just ME på 10/03/2010.

Kommentera

 
