rubbad existens – vem har inte det?

”Säg till om jag stör, sa han när han steg in, så går jag med detsamma.

Du inte bara stör, svarade jag, du rubbar hela min existens. Välkommen”

skrev E Kilpi för 30 år sedan. Bland de vackraste ord jag vet och smärtsammaste. Tyvärr alldeles sanna. Gäller i lika hög grad som då. En gång.

Men nu finns någon annan – och en annan tid. Oseende eller orädd – inte vet jag. Ändå finns det den som sjunger ut Säkert och ändå är så Osäker att alla garantier ska ställas före ett besök. Så onödigt. När det bara är att ringa på.

Man måste låta tiden sköta resten, vi kanske inte finns i morgon, om vi ens existerar idag. Vad vet jag…

~ av just ME på 06/02/2010.

Kommentera

 
