ständigt avbruten signal

Idag läste jag först om Kraków i Polen. Tidigare uppdelat land och ett som i olika omgångar tillhört flera olika länder vilket satt positiva spår i Kulturen – inte minst i maten som innehåller rätter från Ungern, Slovakien, Polen och Österrike. Men sen läste jag vidare och det nya för min del var att jag fick läsa om Trumpetaren i Krakow. Den trumpetaren  har blåst sin avbrutna signal från det medeltida Kyrktornet vid Stora torg varje timme dygnet runt i  sexhundra (du läste rätt 600) år.

Som förklaring till den avbrutna signalen finns en legend om en Stadsvakt som blev träffad i halsen när han varnade för Tartarernas anfall och sedan dess blåses avbruten signal.

Julmarknaden – det är vad detta egentligen skulle handla om, i Gamla stan i Stockholm är fin, lite lantlig och gulligt liten till omfånget medan den i K. är omfattande, strålande och Magnifik. Fylld av pynt, Tomtar, Madonnor och naturligtvis Änglar och godis i alla fomer samt mycket, mycket mer. Läsa mera? Gå in på http://www.krakow.pl.

Sen läste jag om Helikopterföräldrar och där var jag helt fel på det så det får bli en annan historia. Dessutom tappar jag ständigt synk på datorn men den avbrutna signalen får Telia ta tag i.

 

~ av just ME på 30/11/2009.

 
